Monday, May 30, 2011

Ya Allah,Aku Ingin Bebas!!!

0 comments

Bismillahirrahmaanirrahim...
Wahai Tuhan yang menciptakan hati ini,
Bebaskan hati ini Tuhan,
Dari segala tipu daya dunia yang menyakitkan,
Dari segala cinta manusia yang mengecewakan,
Wahai Tuhan yang meniupkan rasa kasih dan sayangNya kepada jiwa ini,
Aku ingin bebas Ya Allah,
Bebas dari segala kecelaruan memikirkan hal ehwal dunia yang tidak akan pernah ada penghujungnya,
Aku ingin bebas Ya Allah,
Dari segala kegelisahan merenungi masa depan yang samar ini,
Sedangkan aku menyedari bahawa,
Dunia ini fana sifatnya,kelak kan hancur luluh bersama isi-isinya,
Sedangkan aku menyedari,bahawa,
Hanya Zat Engkau yang Maha Bekuasa yang bersifat Baqa'...



Aku ingin bebas ya Allah,
Dari segala masalah-masalah dunia yang menyibukkan diriku,
Agar aku dapat menumpukan sepenuh perhatian kepadaMu,
Agar aku dapat memberikan sepenuhnya khidmatku kepadaMu,
dengan penuh rasa kehambaan,tawaddhuk dan ikhlas.
Ya Allah,jiwa ini ingin bebas bukanlah kerana tidak bersyukur,
Namun,ditaraf hamba yang dhaif ini,
Mengharap dan menagih kesempurnaan hidup bersamaMu.

Bebaskan aku Ya Rabbul 'Izzati,
Dari cengkaman nafsu serakah,
Dari kejaran dosa-dosa silam,
Dari aksara-aksara yang kejap membara,
Dari cinta-cinta yang murah...
Agar aku dapat bebas ya Allah,
Bebas bercinta denganMu...


Aku ingin bebas Ya Allah,
Seperti beburung bebas berterbangan di angkasa,
Tidak ada rasa gundah gelana,
Tidak ada rasa gelisah,kecewa,
Yang ada hanya kebahagiaan dan ketenangan,
Namun,aku harus akur Ya Allah,
Pada rasukan duniawi ini,
Yang penuh dengan onak dan duri,
Dalam perjalanan menuju ke destinasi cinta hakiki.

BEBASKANLAH AKU YA ALLAH!
~ NUKILAN HATI RIJALMUMTAZ ~

*Firman Allah: ”Barangsiapa menghendaki kehidupan sekarang (duniawi), Maka kami segerakan baginya di dunia itu apa yang kami kehendaki bagi orang yang kami kehendaki dan kami tentukan baginya neraka jahannam; ia akan memasukinya dalam keadaan tercela dan terusir. Dan barangsiapa yang menghendaki kehidupan akhirat dan berusaha ke arah itu dengan sungguh-sungguh sedang ia adalah mukmin, Maka mereka itu adalah orang-orang yang usahanya dibalasi dengan baik.” (QS al Isra’:18-19)

Barang siapa yang menghendaki keuntungan di akhirat akan kami tambah keuntungan itu baginya dan barang siapa yang menghendaki keuntungan di dunia kami berikan kepadanya sebagian dari keuntungan dunia dan tidak ada baginya suatu bahagianpun di akhirat.” (QS asy Syura:20).